Verbied reclame in openbare ruimtes

In het kader van de verkiezingen van 2024 heeft Kaya zich samen met verschillende burgerorganisaties geëngageerd om de campagne "Ban advertising" te ondersteunen, gericht op het strenger reguleren van reclame met een hoge ecologische en sociale impact. Dit initiatief roept politieke leiders op om een standpunt in te nemen over de invloed van commerciële reclame op de dynamiek van overconsumptie en klimaatverandering.

De Kaya-coalitie, die meer dan 500 ecopreneurs verenigt die in België actief zijn, steunt deze aanpak, die deel uitmaakt van een visie op een regeneratieve economie. Door deze campagne op haar kanalen door te geven, benadrukt Kaya het directe verband tussen de constante blootstelling aan promotionele boodschappen en de moeilijkheid om een collectieve verbeelding op te bouwen die is afgestemd op de planetaire grenzen.

De boodschappen die door de campagne worden overgebracht, zetten vraagtekens bij de reclameaanwezigheid van koolstofintensieve sectoren, zoals de auto-industrie, de luchtvaart of fast fashion. In lijn met haar missie van systemische transformatie, roept Kaya op tot een open debat over de rol van reclame in de transitie en moedigt ze de invoering van concrete maatregelen aan, zoals die al zijn genomen op het gebied van reclame voor tabak of producten die schadelijk zijn voor de gezondheid.

Door deze campagne te steunen, bevestigt Kaya opnieuw haar wens om een regelgevend kader te zien ontstaan dat in overeenstemming is met de klimaatverbintenissen van België en de Europese Unie. De organisatie nodigt politieke besluitvormers uit om dit thema op de agenda van de volgende legislaturen te zetten.

Kaya, Support 24 april 2025
Deel deze post
Onze blogs
Archiveren
Algemene Vergadering 2024 op de boerderij van Biéreau
Kaya zet koers uit voor een regeneratieve en inclusieve economie