Op 12 maart kwam Kaya - Belgian Coalition of Ecopreneurs bijeen in de Ecoconstruction Cluster voor een nieuwe editie van Kaya@Home, in aanwezigheid van Waals minister Yves Coppieters en zijn adviseur Valérie Xhonneux.
Centraal in de discussies: de rol van reclame in de ecologische transitie. Samen herinnerden de deelnemers eraan dat reclame naast haar invloed ook een educatieve verantwoordelijkheid heeft. Het kan bijdragen tot nuchtere en geïnformeerde consumptiekeuzes, of juist niet-duurzame modellen aanmoedigen die gebaseerd zijn op ongebreidelde consumptie en het kunstmatig creëren van behoeften.
De aanwezige ecopreneurs pleitten voor een meer samenhangend kader voor reclameboodschappen. Het doel: de publieke ruimte vrijmaken van schadelijke commerciële inhoud, plaats maken voor een lokale, regeneratieve, circulaire en sociale economie. Het gaat er ook om de ongelijkheden aan te pakken die ontstaan door soms seksistische of discriminerende inhoud.
Aan het einde van de bijeenkomst werd een wederzijdse verbintenis aangegaan tussen Kaya en de minister: om samen een routekaart op te stellen om reclame te herpositioneren als een instrument voor volksgezondheid en milieubehoud, in dialoog met de verschillende overheidsniveaus.
Een eerste mijlpaal zal binnen een maand worden gezet.
Dankzij Nicolas Lambert Maxime Van der Meerschen Antonia LEROY Vincent Biauce Celine Delorme Maxime de Cordes Jeremy Pontif Augustin Ide Candice Enderlé Anne-Michèle Janssen Sybille Mertens Olivier Pierre Michel Godart en de vele ecopreneurs die aanwezig zijn.